Często mówi się, że dzieci uczą się języków znacznie szybciej, niż dorośli. W tym stwierdzeniu jest sporo prawdy, ale nie jest tak, że dorośli zawsze mają trudniej. Na czym konkretnie polega przewaga dzieci w nauce języków obcych?
Nauka vs przyswajanie języka
Na początku muszę zaznaczyć pewną ważną rzecz. W tym wpisie mówię o dzieciach w wieku do 3-5 roku życia, które nie opanowały jeszcze dobrze swojego języka ojczystego.
Po drugie, warto zaznaczyć, że u takich dzieci nie mówimy o nauce języka, a raczej o jego przyswajaniu. Różnica polega na tym, że nauka to zaplanowany i świadomy proces. Przyswajanie języka odbywa się w pewnym sensie samoczynnie, bez specjalnych pomocy naukowych, planu nauki, testowania wiedzy itd.
Strach przed błędami
Obawa przed popełnieniem błędu to jeden z najczęstszych problemów utrudniających naukę dorosłym.
Dzieci natomiast nie mają pojęcia, czym jest błąd i nie wiedzą nawet, kiedy takie błędy popełniają. Ich podstawowym celem jest przekazanie jakiejś wiadomości swojemu otoczeniu. Jeśli odbiorca tą wiadomość zrozumiał, nic innego dla nich się nie liczy. Często są to bardzo proste rzeczy, ale z punktu widzenia dziecka bardzo ważne.
Dorośli często boją się mówić w języku obcym, ponieważ boją się, że popełnią błąd. Takie podejście wynika w dużej mierze z doświadczeń szkolnych. Każdy doskonale pamięta, jak nauczyciele wytykali każdy błąd i podkreślali go na czerwono. Nauczyciele języków w szkole dają nam dobre oceny za poprawność językową, a nie za to, czy udało nam się osiągnąć podstawowy cel języka, czyli skuteczną komunikację.
Dzieci 1:0 dorośli
Czas
Małe dziecko, które przyswaja swój język ojczysty ma z nim kontakt cały czas. To jest bardzo duża przewaga.
Dorośli zwyczajnie nie mogą sobie pozwolić, aby poświęcać na naukę języka tak dużo czasu. Oczywiście nie musi być tak, że nauczymy się języka dwa razy lepiej jeśli poświęcimy na to dwa razy więcej czasu. Liczy się jeszcze to, jak się uczymy. Ale niewątpliwie czas odgrywa tutaj dużą rolę.
Dzieci 2:0 dorośli
Nauka wymowy
Stereotyp mówiący o tym, że dzieci uczą się języków szybciej w dużej mierze wiąże się z lepszą wymową. Faktycznie jest tak, że największe szanse na opanowanie poprawnej wymowy mamy w ciągu pierwszych lat życia. Oczywiście są też przykłady dorosłych, którzy stosunkowo późno zaczęli uczyć się jakiegoś języka i opanowali go na tyle dobrze, że mówią, jak native speakerzy. Są to jednak bardzo rzadkie przypadki.
Wynika to w dużej mierze z biologii i tego, jak rozwija się nasz mózg w pierwszych latach życia. Nowonarodzone dziecko jest w stanie wymówić i rozróżnić ze słuchu dowolny fonem z dowolnego języka na świecie. Kiedy mózg zostaje już „zaprogramowany” na jakiś konkretny język, ta umiejętność zanika. Każdy słyszany dźwięk jest przepuszczany przez „filtr”, który dopasowuje słyszane dźwięki do tych, które występują w języku ojczystym.
Dzieci 3:0 dorośli
Pomoce naukowe
Tutaj przewagę mają dorośli, którzy mogą korzystać z różnego rodzaju pomocy naukowych. Mogą stworzyć sobie zestaw fiszek do nauki słówek. Mogą kupić sobie podręcznik, gdzie wszystkie reguły gramatyczne są wyjaśnione lub skorzystać z pomocy nauczyciela.
Dzieci 3:1 dorośli
Doświadczenie w nauce
Nie chodzi tutaj tylko o naukę języków, ale tak naprawdę o doświadczenie w nauce czegokolwiek. Każdy dorosły ma za sobą wiele lat edukacji. Przez ten czas miał okazję dowiedzieć się, jak najbardziej lubi się uczyć i rozwinąć jakieś strategie nauki.
Dzieci 3:2 dorośli
Świadomość językowa
Dorośli uczący się języka obcego wiedzą już, jak funkcjonuje język na poziomie ogólnym. Nawet jeśli ten język obcy nie jest blisko spokrewniony z ich językiem ojczystym, to i tak często można dostrzec pewne analogie. W większości języków jest coś takiego, jak rzeczownik, czasownik, przymiotnik itd.
Dzieci natomiast poznają dopiero swój pierwszy język i wielu rzeczy muszą się domyślać.
Dzieci 3:3 dorośli
Środowisko
Dzieci mają wręcz idealne środowisko do nauki. Cały czas słuchają języka, którego się uczą. To na pewno bardzo pomaga.
Dorośli zazwyczaj nie funkcjonują w tak stymulującym środowisku. Najczęściej porozumiewają się w swoim języku ojczystym, a kontakt z językiem obcym mają tylko przez 1-2 godziny dziennie.
Dzieci 4:3 dorośli
Cel
Jedną z głównych różnic między dziećmi i dorosłymi jest cel, do którego wykorzystują język.
Dla dzieci tym celem jest komunikacja. Jest to chęć przekazania jakiejś wiadomości drugiemu człowiekowi.
Mam wrażenie, że dorośli bardzo często mówią w języku obcym tylko po to, żeby mówić poprawnie. Dzieje się tak, ponieważ nauczyciele oceniają nas za poprawność i zmuszają do mówienia rzeczy, z którymi się nie utożsamiamy.
Dzieci 5:3 dorośli
Podsumowanie
Argumenty na korzyść dorosłych i dzieci, które podałem powyżej to tylko przykłady. Moglibyśmy znaleźć ich znacznie więcej. Chodziło mi jednak o to, aby uświadomić ci, że wcale nie musi być ci trudniej. Trzeba zaakceptować to, że z pewnymi rzeczami będziesz mieć większe trudności, ale możesz to zrównoważyć dzięki wykorzystaniu argumentów przemawiających na twoją korzyść.
ŚLEDŹ MNIE W MEDIACH SPOŁECZNOŚCIOWYCH:
🔴 YOUTUBE – nowy film w każdą środę o 20:00
📱 INSTAGRAM
📱 FACEBOOK
🎧 SPOTIFY – nowy podcast w każdą środę o 20:00 (wersja audio nagrania z YouTube)
MOJE PRODUKTY I KURSY:
🧠 DARMOWY E-BOOK „OBUDŹ SWÓJ MÓZG I UCZ SIĘ SZYBCIEJ”
📘 KSIĄŻKA „JAK UCZYĆ SIĘ JĘZYKÓW I NIE ZWARIOWAĆ?”
✅ DARMOWY KURS ON-LINE „ABC POLIGLOTY”
💪 KURS ON-LINE „NIEUSTRASZONY POLIGLOTA”